wtorek, 21 czerwca 2016

Serwis bębenka piasty tylnej Shimano Deore FH-M475

Tym razem trybiki. Tylne koło dostało luzów czego przyczyną było zużycie bieżni prawego konusa. Skoro tak to aby uniknąć przykrych niespodzianek postanowiłem zajrzeć przy okazji do wnętrzności bębenka piasty. Przebieg 3300km , rower używany szosowo po większości w warunkach bezdeszczowych.
W pierwszej kolejności pozbywam się osi, kulek, osłon konusów, kasety aby mieć dostęp do tulei bębenka.


1) Kluczem imbusowym luzuję ( gwint prawoskrętny) tuleję mocującą bębenek do piasty ( tylko luzuję, nie odkręcam do końca)


2) Kluczem dorobionym na poczekaniu z płaskownika luzuję bieżnię kulek (tutaj gwint lewoskrętny).





3) Po poluzowaniu bieżni ponownie kluczem imbusowym całkowicie wykręcam tuleję bębenka uwalniając go od piasty.


4) Kolejną czynnością jest demontaż bębenka. Aby dostać się do mechanizmu zapadkowego trzeba odkręcić poluzowaną wcześniej bieżnię kulek łożyskujących piastę. (gwint lewoskrętny)


Po jej całkowitym usunięciu z bębenka wypadną kulki , 2 podkładki dystansowe oraz mechanizm zapadkowy. Należy uważać aby nie pogubić kulek. Jest ich tam 50 szt.





5) Wszystkie elementy dokładnie myję benzyną.


6) Rozkładam też na części mechanizm zapadkowy.


Po umyciu można ocenić stan elementów. Nie widzę zużycia bieżni, zapadek, sprężynki, kulek. Można wszystko składać.

7) Zapadki i sprężynkę smaruję olejem syntetycznym. Bieżnię kulek na mechanizmie zapadkowym smaruję smarem do łożysk i przyklejam na nim 25 kulek


8) Na gwint wkładam 2 podkładki dystansowe ( tą grubszą od strony ząbków ) i na całość wsuwam bębenek z posmarowaną w środku bieżnią kulek. Unikam tu nadmiaru smaru aby nie zabrudzić nim zapadek.


10) Po nałożeniu bębenka do drugiej bieżni ( posmarowanej smarem) wkładam 25 kulek.


11) Na tak wklejone kulki wkręcam bieżnię również posmarowaną smarem ( gwint lewoskrętny) Dokręcam lekko ręką aby się nie rozsypało.


12) Tak zmontowany bębenek przykręcam tuleją do piasty ( pamiętając o podkładce) Też lekko aby się trzymało.



13) Kolejną czynnością jest mocne ale z wyczuciem dokręcenie bieżni kulek przy pomocy klucza zrobionego z płaskownika. Zbyt mocne dokręcenie może spowodować zwiększony opór przy obracaniu bębenka. Dla ułatwienia całą piastę przykręcam przez szmatkę w imadle.


14) Jeżeli bębenek obraca się lekko i nie ma luzów to dokręcam kluczem imbusowym jego tuleję mocującą do piasty (gwint prawoskrętny)


Jeżeli wszystko działa bez zarzutów to pozostaje tylko zamontować oś z konusami, kulki, osłony kulek, kasetę i całość do roweru.

15 komentarzy:

  1. jaki rozmiaer imbusa użyłeś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O ile dobrze pamiętam to był to imbus 10 mm

      Usuń
    2. W piastach Formula imbus 11 mm.

      Usuń
  2. Super poradnik mistrzu .
    Brawo

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja tak podkręcałem bębenek że aż gwint przekręciłem przy okazji dwie szprychy zwichrowalem i dętke przebilem jakby tego było mało to mięsień na tricepsie mi się zdeformował no ogólnie to masakra piłą teksańska . Teraz to trza nowe koło zawatwic.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mogłem zostawić te bębenek w spokoju . Teraz to same koszty bębenek dt Swiss i koło dt Swiss no masakra .

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo pożądnie przygotowana instrukcja. Wystarczy mieć trochę zdolności manualnych i można działać. Przy okazji pytanie: zastanawiam się czy przy piaście deore fh-m525 jest tak samo i jakie bębenki są kompatybilne z tą starą piastą (ponad 12 lat)? Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy mogę prosić o pomoc z bębenkiem Shimano 105 FH 5600?

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ładny poradnik. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  8. Super instrukcja, nie jakiś film 20 minutowy na którym więcej ględzenia niż treści.

    OdpowiedzUsuń
  9. Brawo,bardzo ładnie opisane.Dzięki.

    OdpowiedzUsuń